En dag på jobbet

Tänkte som sagt att jag skulle berätta om en hur en vanlig dag på jobbet kan se ut. Varning för ett ganska tråkigt inlägg, men någon kanske är intresserad. :)

Jag jobbar i en stolslift och börjar klockan åtta varje morgon. När man kommer till jobbet skall man först upp på taket och klättra och slå på alla däck och hjul och se så att det är tillräckligt med luft i dem och så att de snurrar. Sen skall man skotta kring skipass-läsarna, ställa fram staket och bygga köfållor. När det är klart är det dags att köra ut stolarna ur garaget till vajern vilket är ett tungt och väldigt stressigt jobb. Varje stol väger ungefär 300 kilo och så skall man putta alla stolar på en skena ut till ett band som tar dem den sista biten till vajern. Det gäller att dem kommer rätt på det bandet så att det inte blir för kort eller för långt avstånd mellan stolarna. Lite svårt att förklara men ni förstår kanske någorlunda. :)

Sen under dagen är det mest en massa småsaker som skall fixas. Skotta vid läsarna och på- och avstigningen. Stå ute och prata med gästerna och liknande. Under dagen byter man pass så man sitter på toppen, nere på dalstationen, ute på dalstationen och på en knapplift som vi också har ansvaret för. När man skall stänga gör man om allting fast tvärtom och kör in alla stolar igen.

Vi har även ansvar för en ankarlift och där är det lite andra saker som skall göras. När man kommer dit på morgonen skall man skotta och bygga fållor men man skall även flytta ett visst antal liftar på vajern. Anledningen är att de inte skall nöta på samma ställe så då flyttar man dem en bit framåt på vajern. 

Och om liften går sönder så är det bara att försöka laga det. Stolsliften stannar ganska många gånger om dagen och då är det bara att klättra upp och rätta till felet.

Ungefär så kan en dag på mitt jobb se ut. Jag lär mig någonting nytt varje dag men framförallt lär jag mig så otroligt mycket om mig själv och utvecklas i mig själv. Ångrar inte för en sekund min resa och mitt äventyr här i Sälen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0